Kamis, 24 Oktober 2013

Hanya ada Allah

makam nabi harunApabila di dalam hati seseorang itu hanya ada Allah, maka akan timbullah cahaya-cahaya alam malukut dan alam batin, juga akan timbul cahaya-cahaya alam pertengahan, alam barzah, alam kubur dan alam masyar.

Setelah  hati seseorang itu terbuka dengan cahaya-cahaya tersebut, maka terbukalah segala-galanya baginya, sebab segala sesuatu telah bersama Allah, dengan Allah, dari Allah dan kepada Allah.

Sebenarnya orang yang ingat itu adalah orang yang mengingati Allah. Allah yang maha tak terjangkau… maka jiwa mereka pada masa itu menembus wilayah yang tidak dapat terjangkau olih makhluk-makhluk lain seperti, iblis, syaitan, jin dan sebagainnya.

Itulah jiwa mereka-mereka yang mukhlisun atau ikhlas.  Apabila mereka berada di tahap ini insyallah ucapan mereka adalah berupa doa yang pastinya akan dikabulkan Allah… bak kata orang dulu-dulu,  mereka ini “mulut masin” sebut saja jadi.

Contohnya, anda teringin hendak makan satay lembu, tiba-tiba anda merasakan satay di dalam mulut anda, pada hal anda tidak makan satay, ..tidak lama kemudian ada orang yang memberikan anda satay sebagai buah tangan.

Alangkah senonoknya berada di makam ini, tepuk dada tanya selera…..

MasyaAllah.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar