Al Muntahi (bhg 13)
Al Muntahi (bhg. 13)
26. Di situlah tempat tinggal
orang yang berahi kepada Allah, berahikan surga pun tidak, dengan neraka
pun dia tidak takut, kerana pada orang berahi yang wasal jannah (sampai
surga), itulah yang dikatakan dalam firman Allah QS Al Fajr
89:29,30: Masuklah kamu dalam golongan hambaKu, dan masuklah kamu ke
dalam surgaKu.
Pulang ia kepada tempat perbandaharaan yang tersembunyi (Dzat Allah).
Seperti kata ahli makrifatullah: Barang siapa mengenal Allah maka ia itu musyrik (kenapa musyrik? Kerana ada dualiti).
Dan lagi kata ahli Allah: Yang fakir itu hitam (tiada) mukanya pada kedua negeri (Zahir dan batin, yang ada hanya wajah Allah)
Dan Lagi: Aku telah karamlah pada laut yang tidak bersisi (Dzat Allah),
Maka lenyaplah aku di dalamnya,
Daripada ada dan tiada pun aku tiadalah tahu.
Kata syair: Kembalilah aku daripada menuntut dan yang dituntut.
Dan berhimpunlah aku antara yang memberi kurnia dan yang dikurniai,
Dan kembalilah daripada aku bagi adaMu.
Tiada engkau di dalamnya dan tiada aku.
Kata Syeikh Attar pula: Daripadanya kembalilah, setengah daripadanya melihat temasya tepuk dan tari,
Nyawa pun diberi selesailah ia daripada tuntut.
Lagi kata: Kertas pun dibakar dan pensel pun dipatahkan dan dakwat pun ditumpahkan dan nafas pun ditarik.
Inilah kisah ragam orang berahi bahawa dalam daftar tidak lulus (tidak dapat dikisahkan).
Lagi kata: Tuntut pun
seteru dan kehendak pun sia-sia, dan wujud pun jadi dinding (hijab)
tidak dapat diperolehi menghendaki damping dan cita, yang hadir segala
nafs pun menjauhkan (menghijab).
27. Inilah kesudahan sekelian, inilah yang dikatakan Fana,
inilah yang dikatakan alam Lahut, pun dapat dan dikatakan wasal
(sampai), dikatakan mabuk (berahi Allah) pun dapat.
Inilah kata Shah Ali Barizi: Kepada pintu negeri yang Fana (yang tinggal hanya Allah) sujudlah aku.
Ku bukakan kepalaku, maka pertunjukanlah mukaMu kepadaku.
Kata orang Pasai: Jika tidak tertutup maka
tidak bertemu (Dzat Allah). Erti pada itu tidak lulus iaitu, menjadi
seperti dahulu kala seperti di alam Lahut, tatkala dalam perbendaharaan
tersembunyi, serta dengan TuhanNya.
Seperti biji benih dalam pohon
kayu, sungguhpun zahirnya tidak kelihatan, hakikatnya Esa jua. Sebab
itulah Mansur Al Halaj menyatakan: Ana al Hak (Akulah Hak), manakala
setengah sufi yang lain menyatakan: Anallah (Aku Allah), kerana adanya
(dirinya) tidaklah dilihatnya lagi (telah Fana, yang tinggal hanya
Allah).
Bersambung ke bahagian 14.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar