Sabtu, 07 Mei 2016

Renungan.mengenai sholat

Renungan.
Apabila kita ingin mendirikan solat maka mulakan dgn langkah tertipnya, sekiranya kita melaksanakan dimasjid2 berjemaah, itu satu perkara yg afdal dan yg disarankan oleh Rasulullah s.a.w.
Apabila kita sudah ada di dalam saf, langkah kita dgn langkah kaki kanan dahulu diatas barisan saf dgn menyebut Allah kaki kanan dan kiri Akhbar.
Angkat tangan doa didalam hati (Ya Allah, terimalah amal ibadah dari hambamu yg dhoif ini)-
Kemudian mengucaplah 2 kalimah syahadah, Selawat atas nabi lahaulawala quataillabilla....bacalah al ikhlas 1x
Pejam mata seketika, tenang...kemudian tarek nafas perlahan2 lembut tahan sedetik maka lepaskan nafas seraya menyebut lafas niat.
tarek nafas kembali halus dan lembut lakukan pula perbuatannya dan sebutlah dgn ikhlas ALLAH AKHBAR..
Sambil kiam.
Kemudian tarek nafas lembut sampai kedada kempis kan perut lembut lepaskan nafas seraya menyebut doa iftitah sampai mana yg kita mampu, ulang2 kan kaedah itu berulang2 sehingga selesai bacaan kita.

Apabila membaca tawauz/isti'azah tenang dan tarek nafas dari hidung perlahan tenang dan lembut hingga ke dada dan kempiskan perut dan lepaskan nafas seraya sebutlah ucapannya, dan begitulah dlm bacaan basmallah dan al fatehah dan semua bacaan2 didalam solat.
Cuba praktikkannya, lembut dan ikhlas, kita akan dapat rasakan suasana ibadah itu dlm keadaan tenang dada bergetar yg mampu melahirkan rasa sebak didada sehingga kita sendiri tidak mampu menahannya,.
insha Allah, cubalah pujuk2 hatimu itu agar lembut, sepertimana yg kita faham dan kita selalu katakan Allah itu begitu dan begini. Rasakan kebesaranNya dan KebenaranNya.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar